torstai 10. elokuuta 2017

Druskininkai, Liettua 2017

Torstaina 3.8. herätyskello soi klo 4. Ulkoilutin koirat ja klo 5 starttasin auton kohti Länsisatamaa Bondi ja Nenna kyydissäni. Olimme menossa bussimatkalle Liettuaan, molemmat uusia asioita minulle - sekä maa että bussikyyti koiranäyttelyyn.

Löysin King Toursin bussin, koska olin etukäteen kysellyt minne se ajaa - kakkosterminaalin eteen. Pitkäaikaisparkista oli aikamoinen matka sinne siihen nähden, että minulla oli kahden koiran lisäksi iso kevari, vedettävä iso lentolaukku, iso urheilukassi, tuoli sekä reppu. Kaikki kyytiin, koirille bussihäkkiin pehmusteet, ja saatuamme maihinnousukortit me kaksijalkaiset kävelimme terminaalin kautta Tallink Star -alukseen. Se lähti 7.30 ja saapui Tallinnaan kahden tunnin kuluttua. Ulkona nousimme bussin kyytiin ja ajoimme kaupungin ulkopuolelle ulkoiluttamaan koirat. Kuulimme, että tämä tauko on aiottua lyhyempi, mutta Pärnussa tulee tunnin tauko koska bussiin vaihdetaan starttimoottori. Uusi starttimoottori oli kuulemma kyydissä.

Bondi ihmettelee bussihäkissä, Nenna makaa nenä kalterin välissä

Pärnussa jätimme koirat bussiin, koska sen piti palata tunnissa ja meillä ihmisillä oli sillä aikaa mahdollisuus mennä kauppakeskukseen syömään, toilettiin ja kauppaan. Vain borderterrieri Ronja lähti emäntänsä mukaan ulos. Kävimme syömässä, mutta tunnin kuluttua kuulimme, että menee vielä toinen tunti koska starttimoottori on niin kuuma ettei siihen voi koskea (voiko se olla yllätys, kun bussi on ajanut Pohjanmaalta Pärnuun melkein yhtä soittoa?!). Siinä vaiheessa minä sanoin, että kaikki koirathan ovat siellä, tuleeko niille kuuma?! Kuulemma ei, ja niitä käydään katsomassa. Bussi ei tullut vielä tunninkaan kuluttua, vaan meni kolme varttia lisää. Täytyy sanoa, että minun otsaluuni oli aika kuuma siinä vaiheessa. Molemmat koirat olivat rauhallisia, mutta niiden päät olivat kuumat. Kaadoin niille vettä sekä päähän että kurkkuun.

Tuon tauon takia olimme perillä Druskininkaissa 23.45 alkuperäisen 20.30 sijasta. Kävin kävelyttämässä koiria hotellin (Europa Royal, todella kiva hotelli, entinen tsaarin kesäpalatsi!) edessä puistossa, annoin ruokaa ja sitten mentiin suoraan nukkumaan. Onneksi perjantain näyttely alkoi vasta klo 10, ja whippetit olivat kehässä vasta vähän ennen kolmea.

Näyttelyssä oli 10 whippetiä, ja niistä viisi samassa bussissa: Timo ja Kirsi Aallon junioriuros Elmo (Whiptails Perfect Match), Natalie Lakson valiouros Wäinö (Whiptails Holding The Dream) ja juniorinarttu Wilda (Whiptails Wishes And Dreams) sekä Bondi (valioluokka) ja Nenna (nuorten luokka, koska 15 kk tuli juuri täyteen ja juniori ei voi kilpailla normisertistä tai CACIBista).

Perjantaina tuomari oli Antoan Hlebarov Bulgariasta. Valiouroksia oli vain kaksi eli Bondi ja Wäinö. Wäinö voitti ja sai luokkasertin, Bondi ERI 2 SA. Paras uros oli avoimen luokan voittaja Sun Always Shines At Stabmeldys. Nuorten luokan narttuja oli myös kaksi, Mano Sansonetè Remarkable Fortune aka Una sekä Nenna. Nenna voitti nuorten luokan, ja herranpieksut sitten se oli paras narttu ja VSP, sai ison sertin sekä CACIBin ja lisäksi Cruft's qualificationin! Tyttö joka täytti samana päivänä 15 kk!

Nenna 15 kk, VSP, LT CAC, CACIB

Lauantaina tuomarina oli Boris Spoljaric Kroatiasta. Bondin tulos täsmälleen sama kuin perjantaina. Nenna tuli tällä kertaa toiseksi ja Una voitti, mutta Nenna kutsuttiin vielä kilpailemaan vara-CACIBista kahden muun nartun kanssa ja Nenna sai sen!!

Lauantaina kehä oli jo kahdentoista jälkeen, ja kun bussin ovet avattiin kolmen maissa, jätin tavarat sen kyytiin ja lähdin Natalien sekä Ronjan omistajan kanssa kävelemään hotelliin, jonne oli vain pari kilometriä. Olisin ottanut repun mukaani, mutta vasen hartiani oli tuskaisen tulehtunut, enkä pystynyt kantamaan kunnolla. Hyvä kun sain koirat kuljetettua oikealla kädellä. Ehdimme nukkua hotellissa päiväunet, sitten kun hotellisiivoojat tulivat vasta kuuden aikaan koputtelemaan, päästin heidät sisään ja kävin koirien kanssa puolen tunnin kävelyllä joenrannassa hotellin takana. Illalla menimme koko porukalla syömään läheisen ravintolan terassille, ja sinne sai viedä myös koiria. Mukana olivat Ronja sekä islanninlammaskoirat Sonja, Myy ja Elli. Minun kaksikkoni jäi hotelliin unten maille vatsat täynnä. Kuulin, että bussi ei päässyt ajamaan hotellin eteen, koska siellä oli häät ja piha täynnä häävieraiden autoja. Reppuni oli siis bussissa, mutta totesin itsekseni että selviän kyllä yön yli ilman sitä.
Lenkillä joenrannassa, ja Bondia naurattaa!

Ruoan jälkeen otin vielä kuvia suihkulähteestä, joka kolikon voimin soittaa valittuja biisejä ja vaihtaa väriä sekä vesipatsaan muotoa ja korkeutta. Näky oli hieno ja paikalla oli paljon ihmisiä.

Illallispaikka

Suihkulähde väreissä

Sunnuntaiaamuna kuulin, että viereisissä huoneissa soi puhelin, sitten myös minulla. Matkanjohtaja soitti ja sanoi, että bussi ei vieläkään pääse ajamaan hotellin eteen mutta menemme takseilla, jotka tulevat puoli yhdeksän. Bussi tulee sitten näyttelypaikalle. Vähän ihmettelin, että miten kaukana se oikein on, mutta...

Taksissa kuulin kanssamatkustajalta, että bussin öljyputki on poikki, se ei siis pääse liikkeelle. Minulla oli reppu, tuoli ja kevari bussissa. Oli myös matkakassi mutta se saikin olla. Timo ja Natalie rauhoittelivat minua, että kaikki löytyy lainaksi, älä huoli, ja heidän telttaansa mahtuu. Kiitos heille molemmille siitä! Näyttelypaikalta soitin kuitenkin Ingveseille (matkanjohtajat), ja parin tunnin kuluttua sain soiton takaisin, että bussi oli saapunut näyttelypaikalle. Sain siis tavarat kuitenkin ennen arvostelun alkamista, joten koirat pääsivät kevariin nukkumaan ja omat näyttelyhihnat, numerolapun pidikkeet sun muut olivat käytössäni.

Sunnuntain tuomari oli Jose Miguel Doval Sanchez Espanjasta. Bondin tulos jälleen yksitoikkoisen sama ERI 2 SA. Wäinö sai siten kolmannen luokkaserttinsä ja valioitui Liettuan valioksi, mutta paras uros oli jälleen sama. Nenna otti toisen nuorten luokan voittonsa Unasta ja sai siten luokkasertin, ei ollut tällä kertaa paras narttu mutta sai silti toisen CACIBinsa 15 kk 2 vrk iässä!!!!!!!

Kotimatkalle lähdettiin ennen ryhmäkilpailuja, koska kukaan ei jäänyt sinne. (Islanninlammaskoira Sonja oli ROP mutta omistaja Nanna päätti jättää ryhmäkehän väliin.) Pysähdyimme pitemmälle tauolle Vilnassa erääseen kauppakeskukseen yli tunniksi, joten siellä oli aikaa ulkoiluttaa koirat kunnolla, syödä itse ja käydä kaupassa. Sitten matkasimme koko yön kohti Tallinnaa, jonne saavuimme viiden maissa aamulla parkkiin kaupungin laidalle. Nukuin bussissa suunnilleen kolmesta viiteen, Bondi ei sitäkään, se ei ymmärtänyt yhtään mistä oli kyse. Nousin välillä sitä rauhoittamaan. Nenna nukkui.

Vilnassa

Lautta Tallink Megastar lähti 7.30 ja matkasi kaksi tuntia Helsinkiin. Tällä kertaa menimme autokannelle ja bussin kyydissä maihin, koska saimme valita. Bussi ajoi onneksi pyynnöstämme pitkäaikaisparkin viereen, ja kampesin tavarat autoon. Sain paljon apua ystävällisiltä kanssamatkustajilta: yksi henkilö avasi nippusiteet että sain vesiämpärin irti häkin kaiteista, toinen lainasi sakset siihen ja Timo ja Natalie auttoivat Bondin ja Nennan alas bussista kun tulin kasseineni perässä. KIITOS!

Muutama päivä on mennyt reissusta ja alamme olla palautuneita, kyllä on koirillekin uni maistunut - sekä kotona odottaneille että matkustaneille! Kaikki koossa jälleen 😊